Turmiojohtamisen torjunta

Share |

Tiistai 3.11.2015 - Toni Hinkka, johtamisaktivisti


”Kohtele toisia kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan” on totaalisen harhaanjohtava lause johtamisneuvona. Jos johdat toisia kuten sinua tulisi johtaa, niin johdat valtaosaa ihmisistä ihan päin prinkkalaa.

Miksi? No siksi, että toiset ihmiset ovat kaltaisiasi äärimmäisen harvoin. Mikäli organisaatiosi koostuu itsesi kopioista, ei teillä ole pienintäkään onnistumisen edellytystä. Älä ymmärrä väärin – en sano sinua huonoksi tai taitamattomaksi vaan yksilöksi.

Toimivassa organisaatiossa on monenlaista tehtävää. Eri tehtävissä erilaiset ihmistyypit pärjäävät toisia paremmin. Esimerkiksi kirjanpitäjän olisi hyvä olla tarkka, järjestelmällinen, kontrolloitu, harkitseva, ehkä hieman perfektionistikin ja saa hän vetäytyväkin olla.  Myyntihenkilönä taas voisi pärjätä henkilö, joka on omaehtoinen, energinen, innostuva, aloitteellinen, ystävällinen ja sosiaalinen. Kaikki luettelemani ominaisuudet ovat varmaan hyväksi roolissa kuin roolissa, mutta todellisessa elämässä nuo ovat usein toistensa vastakohtia – ainakin jos Carl Jungia uskoo.

Jos olet johtaja, olet todennäköisesti hieman poikkeava. Esimiestehtävissä kun on vain arviolta 15 prosenttia ihmisistä. Ei kaikista ole johtajiksi eikä pidäkään olla. Jos siis johdat muita kuten itseäsi tulisi johtaa, johdat luultavasti väärin.

Extended DISC Finland on tehnyt oivan tutkimuksen suomalaisten jakautumisesta luontaisissa vuorovaikutustyyleissä. Tutkimuksessa on profiloitu kymmeniä tuhansia suomalaisia.

DISC_jakauma_suomessa.png

Oletetaan, että olet johtajana D-osiossa, jossa on kahdeksan prosenttia suomalaisista. Organisaatiostasi kuitenkin kolme neljännestä on I- tai C-osissa. Heitä sinun tulee oppia johtamaan. Jos taas koko organisaatiosi on kanssasi D-alueella, niin haluaisin totisesti nähdä miten toimitte – jos teistä enää kukaan on hengissä mistään kertomassa.

”On vastuutonta johtaa ihmisiä, ymmärtämättä minkälaisia he ovat”, totesi eräs asiakkaani kerran. Hän on niin oikeassa. Opettele herran tähden johdettaviesi tarpeista edes perusasiat. Siihen Extended DISC on erinomainen apuväline. Kun profilointivälinettä jonkin aikaa käyttää, niin oppii lukemaan perusasiat kaikista kohtaamistaan ihmisistä jo lyhyen keskustelun jälkeen. Tämä on korvaamaton apu myös myyntityössä.

Ps. Jokainen Suomalaisen Johtamisen Päivä -tapahtumaan osallistuva saa tilaisuutta varten räätälöidyn Extended DISC -raportin kaupan päälle.

Avainsanat: johtaminen, DISC, Extended DISC Finland. Carl Jung, D-tyyppi, I-tyyppi, S-tyyppi, C-tyyppi, kohtelu, itsensä johtaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään