Tarvitseeko myyjä tai johtaja karismaa?

Tiistai 6.10.2015 - Toni Hinkka, johtamisaktivisti

On olemassa viisi ostamiseen vaikuttavaa päätöstä, jotka jokainen tekee, kun heille yritetään myydä jotain.  Nämä päätökset noudattavat aina seuraavaa psykologista järjestystä: 1) sinä, myyjä, 2) yrityksesi, 3) tuotteesi tai palvelusi, 4) hintasi ja 5) oikea-aikaisuus (Chitwood, 1996).

Ensimmäisellä sijalla on siis tuotteen tai idean myyjä. Organisaation sisällä tämä myyjä voi olla usein johtaja, joka yrittää saada organisaationsa ostamaan hänen haluamansa asiat. Jos ostaja (johdettava, esimies, kollega) ei ole vakuuttunut sinusta henkilönä, ei panostus tuotteen tai idean jalostamiseen paljoa auta. Tilanne on vähän sama, jos yrittäisit houkutella ihmisiä ravintolaan, jonka julkisivu muistuttaa kaatopaikkaa. Tai menisit oksennusta rinnalla pyytämään ihastuksesi kohdetta tanssimaan.

Hyvä uutinen on se, että voit kehittää sitä, miten sinut ihmisenä ostetaan. Tätä kutsutaan myös karismaksi, vaikuttamiskyvyksi.

Laita vain kahdeksan asiaa kuntoon. Nämä kahdeksan asiaa on esitetty alla olevassa kuvassa, karismakivessä.

Karismakivi_rubiini.png

Se miten nämä laitetaan kuntoon, voit lukea kirjastani tai tulla kuuntelemaan esitykseni karisman kehittämisestä Suomalaisen Johtamisen Päiville 10.12.2015.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: karisma, karismakoulu, johtaminen, Suomalaisen Johtamisen Päivä, johtaminen, myynti